kontorsbild_lottorp_ny

Meditasyon Nasıl Yapılır? yoga, meditasyon nasıl yapılır, meditasyon nedir, yoga nedir, nefes, meditasyon,


Meditasyon Nasıl Yapılır?

   Zihin zaman ve alan kavramından bağımsız olarak çalışır. Hayvanlar daha ortada yoktur, çiftlik daha kurulmamıştır ama kafanızda gerçekleşmemiş şeyler hakkında senaryolar kurar ya kendimizle yada başkası ile kavga ederiz. Fakat bu saçmalamalarımızdan da, gereksiz zihin meşguliyetimizden de bizi ancak gene zihnimiz kurtarabilir. Meditasyon aslında düşünceleri elimine ederek, enerjimizi hayatımızda daha üretken olabileceğimiz alanlara yönlendirmektir. Bunun yanısıra meditasyon yaparken düşüncelerinizin farkında olmak; onları (eğer yeterince çabalarsanız) tarafsız gözlemlemenizi sağlar. Gerçek doğanızı ve benliğinizi keşfetmeye  başlarsınız. Gün içinde taktığımız çeşitli maskeleri (anne, çocuk, çalışan, müdür v.b) meditasyon sırasında bir kenara koyabiliriz. Bunun yanı sıra sabahtan akşama kadar koşturmaktan veya çeşitli dikkat dağıtıcı etkenlerden dolayı düşüncelerimize maalesef odaklanamıyoruz. İşte bu yüzden meditasyon size gerekli düşünceleri tutmayı, gereksizleri bırakmayı ve karar verilmesi gerekenleri de sonuca bağlamayı göstermek için bir araçtır. Bir çok öğreti zihnin içindeki seslerden özgürleşmeye, "Zihni yuvasına geri getirmek." açıklamasını uygun görür. Bütün bu süreç zihin içinde bir dikkat çalışmasıdır ve sonucu Fransızların'da dediği gibi "Etre bien dans sa peau" (kendi bedeniniz içinde iyi olmak.) ile sonuçlanır. 
        Meditasyon sırasında illa özel bir yöntem kullanmak gerekmemektedir. Hatta bazı öğretiler meditasyonu gözlerini açık tutarak, bazıları ise bir muma konsantre olarakta yaparlar. Fakat yeni başlayanlar ve dikkat problemi yaşayanlar için faydalı bir kaç teknik mevcuttur.
Benim genel rutinim şu şekildedir; 
            -    Rahatlatıcı bir müzik açmayı tercih ederim. Bunları zaten @kutsalinekcomtr instagram hesabımdan paylaşıyorum. 
            -    Ardından kalçamın altına sert bir yastık koyarım ki bu benim daha rahat etmeme sebep oluyor. (http://www.sonima.com/meditation/meditation-positions/  bu linkte bulunan 2. oturuş şeklini tercih etmekteyim ben.)
            -    Telefonumda kullandığım bir aplikasyon mevcut. (https://insighttimer.com) Bunun dakika ayarını genelde 30 dakikaya kurarım. Eğer vaktim yok ise, bu minimum 20 dakikadır. Çok fazla vaktim olduğunda ise 40- 60 dakikayı bulur. 
            -    Gözlerimi kapatırım. Ve burnumdan derin derin bir kaç nefes alarak, gene burnumdan veririm. 
            -    Kendimi düşüncelerin içine bir keşife bırakırım ama sadece gözlemeye çalışırım. Yargılamadan, bir sonuca varmaya çabalamadan sadece bakarım. 

    Bir Tibet deyişi şöyle der; " Gompa ma yin, kampa yin.". Bu; "Meditasyon yok; alışmak var." demektir. Yani yaptığımız şey aslında yapılan şeye alışmaktan başka birşey değildir. Meditasyona alıştıkça ister istemez günlük hayatınız da etkilenmeye başlar. Çabasız bir şekilde; olaylara, insanlara ve cisimlere akıl süzgecinden geçirilmiş hareketlerle yaklaşırsınız. Fevrilik, gereksiz ego ve öfke kaybolmaya başlar. İşte meditasyonun asıl amacı; o an hissettiğiniz dinginliği hayatınızın her alanına taşıyabilmektir. 
    Ben size bu yazıda ilk meditasyona başladığımda kullandığım tekniği göstereceğim.
    İşte izleyeceğiniz yol;
    Nefesi İzlemek:
    Nefes hepimiz için yaşamdır. Aslında nefes bize bu anda bulunduğumuzu gösterebilecek en güzel araçtır. Hristiyanlık'ta bu Kutsal Ruh, Sanskritçe'de Prana ve Yahudilik'te Tanrı'nın özü anlamına gelir. Sıkıldığımızda, yorulduğumuzda, üzüldüğümüzde, nefes alıp vermenin ne kadar faydalı olduğunu hepimiz biliyoruz. 
    Rahat bir oturuşa gelin. (Yukarda verdiğim sitede bulunan seçeneklerden birini seçebilirsiniz.)
    İstiyorsanız kısık bir şeklde müzik açın. Zamanınızı 20 dakikaya ayarlayın.(Başlangıç için 20 dakika yeterlidir.)
    Ellerinizi bacaklarınıza veya kucağınıza, rahat bir pozisyona bırakın.
    Gözlerinizi kapatın.
    Burundan nefes almaya başlayın ve burundan verin. Bu sırada karnınızı çok fazla şişirmemeye özen gösterin. Sırt dik konumda bulunsun. 
    Nefes alışınızda "Nefes aldım 1", nefes verişinizde "Nefes verdim 2" olarak başlayın. Bunu 27'ye kadar götürmeye çalışın. Sayıyı kaybettiğiniz veya düşüncelerin içinde kaybolduğunuz anda tekrardan 1 sayısına dönün. İnanın düşünceler arasında kaybolmak çok çok normal. Zaten bu şekilde farkına vararak ne düşündüğünüzü görebiliyorsunuz. Nefes vasıtası ile, zihniniz içinde yer aldığınız koşturmayı veya yarışı yavaşlatma seçeneğine sahip oluyorsunuz. 
İster istemez dinginleşiyorsunuz, rahatlıyorsunuz. Vücudunuz, zihniniz ve ruhunuz bir olmaya başlıyorlar. 
Bu çok basit bir dikkat çalışmasıdır.

----------
Zaman zaman kaybolmuş, üzgün veya olumsuz anlar yaşayabilirsiniz. Bu zamanlarda silkinin, sırtınızı dikleştirin ve nefes alın. Zaman zaman bacağınız, eliniz, kolunuz veya yüzünüzde kaşınabilir; bu da çok çok çok normaldir. Bedeninizde herhangi bir kısmı hareket ettirmek istediğinizde bunu refleks olarak değil, bilinçli olarak yapmaya çalışın. 
Osho meditasyonun aslında zihnin ötesinde bir şey olduğundan bahseder ve  meditasyon yaparken egoyu bir kenara bırakmanın gerekli olduğunu savunur. Nitekim doğrudur. Birçoğumuz meditasyon yaptığımızda veya yaptığımızı söylediğimizde "Ben çok spiritüelim. Çok faziletliyim. Başkalarından daha üstünüm." gibi davranışlara girebiliyoruz. İşte bunun en baştan önlenmesi gerekiyor. 
Meditasyon yapmaya başladıktan sonra, gündelik hayatta yaptığınız işleri de farkındalıkla yapın. Thich Nhat Hanh bulaşık yıkamanın bile bir meditasyon çeşiti olduğundan bahseder. Bulaşık yıkarken bunu mekanik bir şekilde yapmak yerine, nefesinize odaklanarak bir fırsata çevirebilirsiniz. Yani her şeyi yaparken farkında olarak yapın. İşte bunun için meditasyon muazzam bir araçtır.


Şunu da söylemeden geçemeyeceğim. İnsanoğlu olarak zorluktan kaçmayı severiz. Cahil ve körüz. Maalesef bazen böyle kalmayı da tercih ederiz. Meditasyon kaçmak yerine, içe yönelmektir. İçte kaos vardır. İçte görmek istemeyeceğimiz şeyler vardır. İçte hakikat vardır. Bu yüzden öncelikle kaosla karşı karşıya geleceğinizi ve bunu atlatmanız gerektiğini hatırlatmak isterim.  

Meditasyon sırasında çoğunuz, meditasyonu deneyen ünlü filozof David Hume gibi ; "Ne kadar sıkıcı." diyeceksiniz. 
Evet içe bakmak, içe dönmek gerçekten sıkıcı. 

Namaste